Hábitos lectores y géneros del discurso en filosofía y en economía y negocios: del discurso académico al discurso profesional
Date
2018-12Author
Parodi Sweis, Giovanni
Burdiles Fernández, Gina
Moreno De León, Tomás Alfredo
Julio, Cristóbal
Publisher
Universidad de ConcepciónDescription
Artículo de publicación ScieloMetadata
Show full item recordAbstract
Probably, reading is one of the fundamental means of accessing and constructing special ized knowledge, both in academic and professional environments. Then, comprehending written discourse through its diverse disciplinary genres is an essential requirement in the contemporary globalized world, both in paper and digital media. In this context, nowadays, there is scarce research that explores, describes and contrasts the reading habits of university students and professionals in diverse disciplinary fields. Attempting to fill this gap, this study describes the reading habits of a group of 580 university students and a group of 46 professionals in terms of reading on paper and digital, and the discourse genres in two disciplinary areas: philosophy and economics and business. The main results indicate that the subjects of both groups are awareness of the discourse mechanisms of accessing specialized knowledge and declare to employ a wide variety of genres. At the same time, a relative atomization and specialization is observed in a few specific professional genres in both disciplinary domains, in contrast to the great heterogeneity identified in academic discourse. In general terms, the paper medium is preferred for study and learning tasks, both by students and professionals, although students and professionals in business and economics declare that they also prefer digital genres.
Ir a texto completo en URI:
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000200117Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Aproximación al concepto de talento pedagógico desde el discurso de profesores, apoderados y estudiantes de un establecimiento de educación Básica. Un estudio de caso
Aros Zapata, Jocelyn; Bustos Roa, Katherine (2017-08)Las necesidades del sistema educativo actual, enmarcadas en las constantes demandas ejercidas por los diversos actores de los procesos de enseñanza-aprendizaje del país, han centrado la atención en la calidad de la ... -
Análisis del discurso y prácticas sobre el enfoque de género de una educadora de párvulos y las técnicos, en niños y niñas de un nivel educativo de la Junta Nacional de Jardines Infantiles (JUNJI), de la comuna de Hualpén
Alarcón Matus, Daniela; Anabalón Muñoz, Claudia; Arias Beltrán, Ysamar; Candia Lira, Francis; Sanhueza Gónzalez, Soledad (2018-01)La presente investigación fue realizada en un Jardín Infantil de la Junta Nacional de Jardines Infantiles (JUNJI) ubicado en la comuna de Hualpén. Se observó y analizó las prácticas, opiniones y conocimiento por parte de ... -
La retórica nacionalista presente en el discurso oficial durante los primeros años de la dictadura cívico-militar: una aproximación a la conmemoración del Combate Naval de Iquique en el Gran Concepción (1974-1976).
Aranguz Vivallos, Nicolás (2020-04-25)La presente investigación se propone analizar la retórica nacionalista contenida en el discurso oficial producido por la dictadura cívico-militar, desde el año 1974 hasta el año 1976, buscando evidenciar su transformación ...