Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Publication
    Variables asociadas al rendimiento exitoso de los equipos de trabajo del curso Gestión de Equipos. Un estudio desde la perspectiva de los estudiantes
    (Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) / UNIVERSIA, 2020) ;
    Yániz-Álvarez-de-Eulate, Concepción
    En esta investigación caracterizamos las variables asociadas con la efectividad de los equipos de trabajo de una muestra de estudiantes universitarios chilenos. Como estrategia metodológica se utilizó un estudio cualitativo basado en el análisis de las variables asociadas al modelo de rendimiento “entrada-proceso-salida” en contextos del desarrollo de nuevos productos, para el cual se entrevistaron a equipos de estudiantes. Los resultados del análisis indican que aspectos tales como la composición del equipo, el liderazgo especialmente compartido, la claridad de objetivos, entre otros, afectan la eficacia y la eficiencia del trabajo en equipo como también los aprendizajes obtenidos tanto a nivel individual como en equipo.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Teamwork competency scale (TCS) from the individual perspective in university students
    (Journal of Technology and Science Education, 2022) ;
    Yániz-Álvarez-de-Eulate, Concepción
    ;
    Alonso Dos Santos, Manuel
    The main purpose of this study was to design and validate a scale to assess the teamwork competency of undergraduate students (TCS, Teamwork Competency Scale). The research instrument designed and subjected to validation has nine specific dimensions: Collective effectiveness, learning orientation, group goal setting, planning and coordination, communication, conflict management, problem solving, performance monitoring and supportive behaviour. The instrument was validated using a sample of 802 first-year students at a university in Chile. The method of partial least squares (PLS) was used within a structural equation modelling (SEM) framework for statistical analysis. The results show that the TCS is a valid and reliable research instrument for the assessment of teamwork competency in undergraduate students.